Jumaat, 16 Oktober 2009

Adakah kita membantu peniaga muslim? Renungan

Perihatinkah kita terhadap nasib bangsa melayu muslim yang menjalankan perniagaan yang tentunya bersaing sesama sendiri dan khususnya bersaing dengan bangsa lain terutamanya kaum cina. Kalau dahulu kita sering diwar-warkan orang melayu kuat hasad dengkinya dalam perniagaan, main bomoh segala utk pelaris, Insyallah diera moden ini segalanya kini mungkin telah berubah.

Tapi "ADAKAH" kita dan keluarga kita menjadikan dalam diri kita "KEUTAMAAN" peniaga-peniaga melayu muslim ini dalam memilih produk atau perkhidmatan. Ataupun dengan perbandingan hanya "kedai melayu mahal cuma 30 atau 40 sen" kita beralih kepada peniaga bangsa cina. Atau dengan perkhidmatan lebih kualiti "sikit" kaum cina ini kita menolak untuk memilih bangsa sendiri?

Sedarkah kita disebalik "sedikit" kenaikan kos oleh peniaga melayu ini adalah disebabkan oleh pembuatan & pembekalan produk dan perkhidmatan hampir sebahagian besar dikuasai oleh kaum cina. Hatta jika kita perhatikan "makanan halal" pun dibuat oleh kaum bukan islam. Sungguh pelik ya dan bagaimana pula dengan statusnya, pihak berkuasa pun ada batas dan ketakupayaan utk buat penguatkuasaan selalu. Satu pepatah menyebut "kalau tak tipu itu bukan cina berniaga" so bayangkanlah.

Maka merekalah yang menentukakan harga pasaran. Kalau belian stok secara pukal maka harganya lebih murah. Mana mungkin peniaga runcit melayu dapat beli stok yang banyak, yang mampu hanya stok kecil atau secara runcit menyebabkan mereka terpaksa menaikan kos barangan.

Sedarkah kita walaupun "terpaksa" membayar harga yang lebih mahal sebenarnya kita ini telah membantu peniaga melayu muslim ini. Tambahan pula peniaga yang membayar "ZAKAT" perniagaan yang tentunya dinikmati pula oleh "ASNAF" yang berhak dan menyumbang kepada pembangunan ISLAM. Bayangkan duit kita diberikan kepada peniaga bukan islam ini kemana perginya????? tentunya sia-sia.....

Oleh itu tanamkan dalam minda kita, hati kita dan seluruh keluarga kita terutama anak-anak kita, latihlah mereka ini dan jadikan peniaga melayu muslim sebagai "KEUTAMAAN" dalam berbelanja. Walaupun kadang kala kita terpaksa berputar-putar utk mencari kedai mereka yang tersorok disebalik "kepungan" kedai bukan islam.


Peniaga ISLAM no1

1 ulasan:

ummu berkata...

Assalamualaikum dan slam perkenalan.
begitulah dan semoga kita sama-sama menjadi hamba Allah yang saling membantu sesama kita,biarpun agak mahal,tapi semoga suatu hari nanti,peniaga muslm ini dapat menjual dengan harga yang lebih murah dan barangan lebih berkualiti.InsyaAllah.
Manakala peniaga Muslim,sama-samalah bersatu hati dan berniaga bukan untuk untung semata-mata.